Tip! : Render[in] pro SketchUp – nastavení materiálů pro vizualizaci

Stává se Vám někdy, že materiál nastavený na nějaké konkrétní ploše ve SketchUpu se Vám správně nezobrazí v pluginu Render[in]?

Není vidět ani v náhledovém okně pluginu ani se neobjeví ve výsledném vyrenderovaném výstupu. Buď chybí úplně (zobrazí se jen bílá plocha) nebo se dokonce zobrazuje úplně jiný materiál…

Co teď s tím?  Kde se tam ten materiál vzal?  Kde se stala chyba?  Proč se mi nezobrazuje podlaha správně?

Každá plocha, ze které je tvořena geometrie ve SketchUpu má svůj líc a rub. Aby to bylo jednodušší jsou tyto strany plochy označeny Přední plocha a Zadní plocha. Přední plochy se ve standardním nastavení zobrazují bíle a zadní plochy mají barvu modrou, viz. nastavení na dialogovém panelu Styly.

Problém je v tom, že v Render[in]u (ale i v mnoha dalších vizualizačních programech) se zobazuje přednostně ten materiál, který je na přední / lícové ploše. Pokud je materiál umístěn na zadní / rubové ploše (samotnému SketchUpu to nevadí), nemusí se v Render[in]u zobrazovat správně.

Jak si zkontrolovat, které plochy jsou orientovány správně, tedy lícem nahoru, a které jsou tzv. „naruby“?
Toto jednoduše zjistíte přepnutím do módu Monochrom pomocí stejnojmenného tlačítka na ikonovém panelu Styly.

Po přepnutí může model vypadat podobně jako na obrázku níže. V tomto případě je podlaha „naruby“, tedy líc je dole a rub nahoře.

Jsou některé plochy také na Vašem modelu modré? A jsou to právě ty, které se nezobrazují korektně?

Řešení:

Řešení je jednoduché.
1) Nástrojem Výběr označte požadovanou plochu a po kliknutí pravým tlačítkem myši, vyberete z kontextové nabídky volbu Revers ploch.

Modrá plocha zbělá – nyní je orientována správně.

2) Přepněte se ze stylu Monochrom zpět do stylu Stínování s texturou a pokud není na ploše zobrazen Vámi požadovaný materiál, naneste ho tam.

3) Nyní stiskněte tlačítko Regenerace v levém dolním rohu náhledového okna Render[in] pro přepočítání geometrie modelu SketchUpu.

A je to! Výsledek by měl vypadat jako na obrázku níže. Plocha je nyní orientována správně, čili i materiál se zobrazuje korektně – ten co je přiřazen ploše podlahy v modelu SketchUpu se zobrazuje i v pluginu Render[in].
Vykoušejte!

Pokud budete potřebovat nějaké doplnění nebo upřesnění, napište nám na email info@cadsys.cz.

A pokud Vás Render[in] svojí jednoduchostí a přímočarostí na straně jedné a kvalitou výstupů na straně druhé zaujal a budete chtít zvládnout práci v tomto pluginu dokonale, příp. „vyždímat“ jeho možnosti až na samé hranice, vyberte si některé z námi připravovaných školení zaměřené právě na Render[in].

Tomáš Furko